Дизайнът на транспорта през 2039 г.

транспорта

Що се отнася до начина, по който се придвижваме от точка А до точка Б, то бъдещето е много по-близо, отколкото си мислите.

Придвижването от едно място на друго е цел за хората още от зората на времето. В продължение на хилядолетия развитието на транспорта се движеше с относително бавно темпо: Най-ранното известно споменаване на лодка е било през 4000 г. пр.н.е., а колелото е измислено през 3500 г. пр.н.е. Това, което считаме за модерен транспорт, не съществуваше до изобретяването на парния локомотив през 1804 г., последвано от колата през 1885 г. Братя Райт прелитат с първия самолет през 1903 г., Юри Гагарин кара с ракета до космоса през 1961 г., а Нийл Армстронг кацна на Луната само осем години по-късно. С течение на времето тези форми на транспорта са претърпели невероятни трансформации. Днешният свят е изпълнен с изобретения като самообслужващи се автомобили и високоскоростни куршуми. С непрекъснато развиващата се технология въпросът е докъде ще e стигнало транспортирането след 20 години?

КОЛИ

Автомобилите са изминали дълъг път от ранните си дни като прославен стол на колела, задвижвани от мотор те имат предимства като скорост, но и по външен вид и безопасност. През последните 20 години автомобилите са останали сравнително едни и същи естетически (макар че по-новите превозни средства често имат по-рационализирани тела), като реалните промени се случват във вътрешната част на автомобила с въвеждането на всичко от бутоните за стартиране на автомобила, до тъчскрийн клавишите и конзолите на аналоговите. Освен това днес вече има и автономни автомобили по улиците.

Ако погледнем 20 години напред, дали автомобилите ще бъдат драстично различни?

Франц фон Холцхаузен, главен дизайнер на Тесла:

“Тесла е в основата на прехода към самоходни превозни средства. Смятам, че това ще промени основно функцията на превозните средства, взаимодействието им с шофьорите и начина, по който използваме транспорта. Това дава на дизайнерите и производителите огромна възможност да преосмислят как изглеждат автомобилите и как ги използваме.

След двадесет години, подобно на всички превозни средства Tesla днес, почти всички автомобили ще бъдат напълно свързани с възможността да се подобряват с течение на времето чрез софтуерни актуализации, като добавят производителност и функционалност при възрастта си. Би било лесно да се мисли, че всички автомобили могат да станат хомогенни петна, чисто функционални, но лишени от характер. Вярвам, че винаги ще го има желанието превозното средство да изразява личност, да има чувство за стил и да продължи да има емоционална връзка със своя собственик или потребител. Дизайнът на превозното средство трябва да доставя тези атрибути и винаги да е функционален, красив и вечен.”

“С Убер си представяме бъдеще, в което транспортирането означава много повече от това да стигнем от точка А до точка Б. Ние искаме пътуването да бъде такова преживяване, че превозващите да го очакват с нетърпение. С фокус върху опита, ние ще дадем възможност на превозващите да се отпуснат, да поработят или да се позабавляват. Този дизайн ще отключи вълнуващи решения, които ще донесат едно съвсем новo усещане.

“В крайна сметка изглежда, че напредъкът при автомобилите ще бъде по-малко естетичен и по-фокусиран върху технологията. Струва си да се отбележи, че Убер вече имат разработен проект за летящи коли (UberAir), които ще бъдат тествани през 2020 г., като компанията планира да пусне в експлоатация през 2023 г. в някои градове.

Свързано изображение

САМОЛЕТИ

Подобно на автомобилите, самолетите не са се променили естетически през последните две десетилетия. Всъщност, съвсем малко от самолетите, които летят днес, са на 20 години. Индийските подобрения обаче, като разпространението на частни кабини и инсталирането на прозорци в първа класа са стандарт в наши дни. (Ако пътувате в икономическа класа, може да очаквате актуализирани системи за развлечение в самолета). Освен това има развитие в областта на инженеринга, което не е толкова визуално очевидно.

Боинг, например, твърди, че неговият 787 Dreamliner се бори с реактивното закъснение с повече въздушно налягане в кабината, както и с по-добра горивна ефективност благодарение на леката си рамка. През следващите 20 години е вероятно тези технологични постижения да продължат. За да разгледаме по-задълбочено развитието на авиацията, разгледахме една различна част от индустрията: частните самолети. При създаването на по-малки, персонализирани самолети, производителите като “Gulfstream” могат да прокарат границите на дизайна и технологиите в кабината.

Резултат с изображение за newest 787 Dreamliner windows

Тава Кроу, директор на интериорен дизайн, и Тим О’Хара, директор на иновациите в дизайна към компания „Gulfstream“

“В бизнес структурата на бъдещето, ние вярваме, че най-вероятно ще видим еволюцията на сензорните контролери, интуитивната технология и среда в кабината като тази на оазис. Вече пътниците на „Gulfstream“ могат да контролират много от интериорните елементи, включително прозорци и дисплеи, с техните смартфони. След двадесет години пътниците в бизнес-класата ще имат една различна дигитална връзка с кабината. Кабината ще отчете движението на вашите очите и ще предвиди нуждите ви, като например активирането на скрит монитор в преградата на кабината. Той ще бъде напълно интуитивен и ще предава информация, докато пътника ще има възможността да контролира светлина и звука в кабината си съобразно своите нужди.

“Кабината може да бъде наистина безжична, със скрита технология, контролирана от сензорно възприятие, премахвайки необходимостта от ключове и контролери. В резултат на това ще се появят повече повърхности и ще се предостави по-широко платно за дизайн и персонализация. “

Околната среда, която се предлага от „Gulfstream“ в кабините е най-здравословната в индустрията, със 100% свеж въздух, ниска височина на кабината, ниски нива на шум и подови панорамни прозорци Gulfstream, които позволяват естествената светлина да изпълва кабината. Тъй като „Gulfstream“ продължават да развиват нови технологии, средата която ще се предлага в кабината ще бъде още по-здравословна, като събира биологична обратна връзка от своите обитатели. След полет на „Gulfstream“  може да се чувствате много по-добре, отколкото когато сте тръгнали.

ВЛАКОВЕ

През последното столетие и влаковете са се развивали от железни коне, задвижвани с пара, до високоскоростни влакове-стрела, които пресичат Азия и Европа. Макар че със сигурност има място за разширяване на високоскоростните железопътни мрежи (гледаме към вас, Северна Америка), бъдещето на железопътното пътуване може да не е на релси вече изобщо – може би ще бъде с вакуум. През 2012 г. Елон Муск за първи път обсъжда концепцията си за “хиперлупа” – подобен на влак начин на придвижване, който приближава пътниците и товарите в шушулките чрез вакууми в тръби на стотици мили, подобни на пневматични системи, които са прехвърляли документи около сгради от викторианската епоха. През последните няколко години десетки компании по целия свят са се посветили на разработването на технология за хиперлупа. Говорихме с Хосе Едуардо Санчес от Хард, холандска компания, спечелила конкурса за дизайн на хиперлопа на Муск, за мислите му.

Хосе Едуардо Санчес, ръководител на дизайна в “Hardt”

“Онова, което очаквам е, че поне в някои части на света мобилността ще бъде напълно безпроблемна и устойчива. Технологията се развива с огромна скорост и научихме много за това, което пътниците искат и от което се нуждаят. Очаквам, че до 2039 г. ще сме постигнали интелигентна комбинация от двете. Транспортната инфраструктура ще се превърне в продължение на обичайните пространства на хората, а не пространства прекъсващи ежедневието.

“Hyperloop-а е ключов в този разказ, защото е наземен, така че може лесно да се свързва с хора и други превозни средства, както и с изградената среда. (Hyperloop е свръхвисокоскоростна система за наземен транспорт, предложена през 2012 г. от Елон Муск, съосновател на PayPal, Tesla Motors и основател на космическия транспорт SpaceX.) Това позволява комбинация от скорост, удобство и устойчивост неща, които не са били възможни до скоро. С безпроблемна мрежа от хиперлопа и други автономни наземни превозни средства ние ще можем да продължим ежедневните си дейности през цялото ни пътуване, без прекъсване – и без да се притесняваме за въглеродния диоксид.”

“Пътуването ще бъде толкова лесно и разстоянията ще се сринат до такава степен, че пътуването до друга държава, за да посетите вашето семейство, ще отнеме само няколко минути и дори няма да забележите, че пътувате със 1000 километра в час. Тогава ние ще се свързваме не само с другите, но и с целия свят по начин неизвестен за нас досега. “

ЛОДКИ

Като една от най-старите форми на транспорт, лодките са имали достатъчно време, за да прогресират през цялото си съществуване. Един от най-прогресивните начини на плаване днес е яхтингът, тъй като частните собственици могат да изливат собствените си ресурси в изключително приспособени съдове, които показват не само най-новите технологични постижения, но и красив дизайн. В перфектната комбинация от удоволствие и развлечения, яхтите най-добре олицетворяват бъдещето, което се предвижда от много транспортни дизайнери за място, където пътуването не е тежест, а приятен начин на живот. Макар яхтите да са достигнали до тази нирвана доста преди другите видове транспорт, все още има иновации – не само в технологиите, но и в дизайна.

ТРАНСПОРТНИ ЦЕНТРОВЕ

С промените в превозните средства идват и промените в инфраструктурата, която трябва да съществува съвместно с тях. Бъдещето на транспорта има обща цел – да увеличи връзката – което означава, че транспортните центрове ще станат още по-често срещани в ежедневието ни, отколкото са днес. Тези центрове ще бъдат многофункционални за живот, работа, развлечения и пътуване, разбира се. Повече информация по темата от Вивиана Мусецетола от Zaha Hadid Architects.

Вивиана Мусецетола, асоцииран директор на Zaha Hadid Architects

“За разлика от повечето съвременни летища и гари, бъдещите транспортни центрове са проектирани за много повече от транспорта. Те ще бъдат жизнени, напълно интегрирани граждански, финансови, културни и жилищни центрове, които оптимизират превъзходната си свързаност и създават нова парадигмаза екологично устойчиво развитие.

“Ние вече проектираме транспортни центрове на бъдещето за градовете в Азия и Европа, които интегрират много аспекти на съвременния живот. Тези центрове включват офиси, зони за пазаруване и хранене, спортни, развлекателни съоръжения, както и обществени паркове и открити пространства, които прилагат напредък в градската земеделска технология за пазарите на земеделските производители на място, които предлагат пресни, местно отглеждани продукти за пътниците, персонала, жителите и посетителите.”

“Иновациите в космическите и железопътните технологии значително намаляват шума и емисиите на бъдещите самолети и влакове. Това ще позволи на жителите да живеят в домове, прилежащи към транспортните центрове, и ще получат достъп до всичките си граждански удобства в рамките на няколко минути пеша или с велосипед.”

“Нашите проекти за транспортни центрове на бъдещето са възможно най-компактни. Пътниците вече няма да бъдат задължениe да ходят на големи разстояния през перони и гейтове, за да се свържат с терминала или влака. Много по-ефективно е да се създаде терминал, който да позволява на всеки да се разхожда на кратки разстояния навсякъде, където трябва да отиде!”

Сподели:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn