Архитектурата като вдъхновение в създаването на сгради във видео игри

архитектурата

На пръв поглед видео игрите и архитектурата нямат много общо помежду си. Отвъд това обаче се оказва, че вижданията за изграждане на сгради в реалния и виртуалния свят си приличат.

В двете области създателите трябва да си отговорят на въпроси като как ще бъде изпълнено пространството,  на колко етажа ще бъде сградата, дали да има тераси, изглед към поляна/море и т.н.

Докато в реалността на първо място за изпълнение на архитектурните задачи е да бъдат задоволени човешките нужди, то целта на видео дизайнерите е чрез сградите да се постигнат конкретни внушения; те да са пълни със загадки и препятствия за анимираните герои. Разбира се, въображението на дизайнерите е по-oсвободeно заради липсата на нуждата от съобразяване с разходите, гравитацията, работната ръка.

Minecraft. Източник: pixabay.com

Неведнъж обстановката, сред която е заобиколен героят, е ключът към разрешаване на заложените мистерии и куестове. Това се случва в „Outer Wilds“, където разгадаването на архитектурния дизайн спомага на геймъра в превъртането на играта.

Освен това фонът може да разказва истории. В града, където се развива действието в „Dark Souls“- Анор Лондо -,  построените на различни нива паралелни стълбища намекват за времената, когато гиганти са се разхождали сред хората.

Dark Souls. Източник: losttotheaether.wordpress.com

Все по-често във видео игрите се наблюдава наличието на вдъхновение от различни архитекти за направата на интериора в измисления свят.

С развитието на технологиите виртуалното пространство се адаптира спрямо трендовете, случващи се извън него. Графиките се усложняват, традиционните фонови сгради се изместват от по-реално изглеждащи и детайлни такива, вдишали живот и благодарение на архитектурно влияние извън виртуалността.

Френският илюстратор Жерар Триняк вдъхновява Фумито Уеда да създаде замъците в играта “Shadow of Colossus”, носещи усещане за меланхолия и носталгия. Градът Rapture в “BioShock” пък е изграден в духа на еклектичния стил на ар деко. Интериорът на играта е диктуван от облика на сградите във филма „Метрополис“ на Фриц Ланг.

Shadow of Colossus. Източник: gamersyde.com

Извънземеподобната архитектура в „Halo” категорично препраща играещия към италианския футуризъм, брутализма и геометричните форми, които използва визионерският неокласически архитект Етиен-Луи Буле.

Откриват се и много игри, които подканват геймърите да се превърнат в строители. „Sims“, в която играчите създават семейства и къщи, и „Minecraft“ са може би най-известните примери, като влиянието на последния излиза извън виртуалността.

„Minecraft“, чиято цел е да строене на блокчета в триизмерен свят, е най-продаваната игра сред останалите.  Инициативата „Block by Block” я раздава на хора от Третия свят и им предлага дигитално да създадат по свой вкус публични места за кварталите, в които живеят. Техните идеи вдъхновяват изграждането на реални сгради и съоръжения като площади в Косово и детски площадки в Йоханесбург.

Minecraft. Източник: pixabay.com

Забелязва се и обратно влияние – от гейминга към архитектурата. Университетът за архитектура „Barlett“ в Лондон, например, открива предмет по “Урбанизъм и видео игри“ в следдипломния си курс по дизайн.

Източник: financialtimes.com

 

Сподели:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn